Kjekt å vite om batterier

Kjekt å vite om batterier

Forskjellige batterityper for kjøretøy

Hos Biltema finner du tre kategorier av oppladbare batterier. Selv om de kan se like ut, har de veldig forskjellige egenskaper.

Startbatteri

Startbatterier brukes når du starter forbrenningsmotorer som krever mye strøm i en kort periode. Startbatterier er mindre egnet for å drive annet utstyr. Startbatterier finnes i utførelsene SMF, Gel, AGM, Litium og EFB:

• SMF
Vedlikeholdsfritt normalbatteri med flytende elektrolytt i tett beholder med sikkerhetsventil mot overtrykk. For stående montering.
• Gel
Vedlikeholdsfritt batteri hvor elektrolytten er bundet i gele. Har ikke sikkerhetsventil, og kan derfor monteres både liggende og stående.
• AGM
Vedlikeholdsfritt batteri hvor elektrolytten er bundet i en masse av knust glass. Batteritypen tåler flere opp-/utladninger enn normalbatteriet, og derfor er den spesielt godt egnet til biler med start-/stopp-teknologi eller som startes ofte. Kan monteres liggende eller stående.
• Litium
Vedlikeholdsfritt batteri med høyere kapasitet, lavere selvutladning og lavere vekt enn syrebatterier av tilsvarende størrelse. Kan monteres liggende eller stående.
• EFB
Vedlikeholdsfritt batteri med flytende elektrolytt i tett beholder, med sikkerhetsventil mot overtrykk. Denne batteritype tåler dobbelt så mange sykluser som et standard SMF-batteri. EFB-batteriet er spesialutviklet for kjøretøy med start-/stopp-system. For stående montering.

Fritidsbatteri

Rekreasjonsbatteriet er designet for å drive elektrisk utstyr, og det er ikke egnet som startbatteri. Tilgjengelig i varianten SMF.

Blybatteri

Blybatteri brukes i større leker eller som nødstrøm i forskjellige anlegg. Helt innkapslet batteri som kan monteres liggende eller stående

Hvilket kjøretøybatteri bør jeg velge?

I tillegg til at batteriene utvikles for forskjellige oppgaver, varierer størrelsen, utformingen og kapasiteten avhengig av hvor de skal brukes. Det elektriske volumet i et batteri blir angitt i amperetimer (Ah), og for startbatterier hvor startstrømmens størrelse er viktig, blir den angitt i CCA (Cold Cranking Amps).

For personbiler og lastebiler

Det kan finnes flere batterialternativer til samme bilmodell, avhengig av bilens utstyrsgrad. Dynamo og batteri er dimensjonert sammen basert på det. Derfor er det viktig å sørge for god balanse mellom dynamo og batteri hvis du skal kjøpe et nytt batteri til bilen. Det er en god tommelfingerregel å velge et batteri med samme fysiske utforming, antall amperetimer og størrelse på startstrøm som det gamle. Det er for eksempel ingen fordel å velge et batteri med vesentlig høyere amperetimetall. Dynamoen bruker lenger tid på å lade det opp, og du risikerer startproblemer når det blir kaldt.

Til bobiler og campingvogner

Hvis bobilen har ett batteri, bør du velge et startbatteri eller et bobilbatteri. Hvis den har flere batterier, bør du velge startbatteri til motorstarteren, og ett eller flere fritidsbatterier til bodelen. I campingvogner anbefales det å bruke fritidsbatterier med egenskaper som er i samsvar med produsentens anbefalinger. Hvis campingvognen har solcellepanel eller vindmølle, må det brukes batterier som tåler så lav ladestrøm uten å bli skadet.

Til MC

I en MC er det ofte svært begrenset plass til batteriet. Derfor bør du velge et batteri som har samme mål og kapasitet som produsenten anbefaler. Hvis batteriet monteres liggende, kan du velge et batteri av typen gel eller litium. Hvis batteriet monteres stående, kan du også velge SMF.

Til båt

I mindre båter med bare ett batteri må du bruke startbatteri eller båtbatteri. Til større båter som har flere batterier, må du bruke startbatteri til motoren og fritidsbatteri til forbruket. Hvis båten har solceller eller vindmølle, må fritidsbatteriene være av en type som er egnet for det. Eventuelle baugpropeller bør med fordel drives av eget batteri av typen AGM. For din egen sikkerhet bør båter med flere batterier ha et skillerelé som sørger for at startbatteriet alltid er oppladet.

Montere og koble til batteriet

Batteriet må festes i holderen i bilen eller i eget batterirom. I bobil, campingvogn eller båt skal batterirommet ha god ventilasjon og være adskilt fra annet elektrisk utstyr. Det trenger ikke å være drenert, siden vedlikeholdsfrie batterier normalt ikke avgir væske. Før du kobler til batteriet, er det viktig at du rengjør poler og kabelsko. Oksiderte koblinger eller irrdannelse kan redusere batteriets effekt med opptil 25 %. Puss tilkoblingsflatene blanke med polbørste eller smergelpapir, og smør dem deretter med batteripolfett.

Bruk og vedlikehold av batteriet

Normalt levetid for et oppladbart batteri er cirka 4–5 år, men med riktig vedlikehold kan det vare betydelig lenger. Batterier har det best når de brukes regelmessig. Et batteri som hviler over lenger tid, dør bort. De bør heller ikke dyputlades (under 12 volt), siden det kan forårsake oksidasjon på de elektriske platene, noe som reduserer batteriets levetid og kapasitet betydelig.
 
Batteribanken i en båt eller campingvogn bør suppleres med batterivern som bryter strømmen til forbruket før spenningen blir for lav. Batterier som står ubrukt i mer enn fem uker, for eksempel i båt, motorsykkel eller campingvogn, må oppbevares kjølig, men frostfritt. De må også lades en gang i måneden. Bruk gjerne en vedlikeholdslader som kontinuerlig overvåker og lader batteriet ved behov.

• Et fulladet batteri har en hvilespenning på cirka 12,7 V.
• Et halvladet batteri har en hvilespenning på cirka 12,2 V.
• Et utladet batteri har en hvilespenning på cirka 11,7 V.

Lade batteriet

Lad batteriet på solid underlag i rom med god ventilasjon. Moderne batterier er vanligvis tette, men hvis batteriet er skadet eller lades med en batterilader som er feil innstilt, ikke er kompatibel eller som er ødelagt, kan batteriet overopphetes og slippe ut hydrogen gjennom sikkerhetsventilen. Når hydrogen blandes med luften, oppstår det knallgass, som er en veldig eksplosiv gass. I forbindelse med lading av batterier må det derfor ikke brukes annet elektrisk utstyr i samme rom. Når det gjelder valg av lader, finnes det booster, tradisjonelle ladere og intelligente ladere samt lader for litiumbatterier, som krever egen type lader.

Booster

En booster er en kraftig hurtiglader for ett eller flere batterier. Ladertypen brukes i verksteder for akuttlading. Den er ikke egnet for vanlig lading, siden hurtiglading sliter mye på batteriet. Boosteren kan brukes til SMF- og AGM-batterier.

Tradisjonell lader

En tradisjonell lader kan brukes til batterier av typen SMF og AGM, men ikke til Gel-batterier. Den er rimeligere og noe raskere enn en intelligent lader, men du må selv avbryte ladingen når batteriet er fulladet, hvis ikke kan det skades.

Intelligent lader

En intelligent lader kan brukes til både SMF-, AGM- og Gel-batterier. Den tilpasser ladestrømmen etter batteriet og avbryter ladingen når batteriet er fullt. Laderen kan også brukes til vedlikeholdslading av batterier som bare brukes i sesongen.
 
Uansett hvilken type lader du velger, må den være dimensjonert etter antall amperetimer på batteriet. I produktteksten for hver batterilader finner du en spesifikasjon av batterikapasiteten.
 

Vanlige spørsmål og svar om kjøretøybatterier

Hva er amperetimer (Ah)?

Amperetimer (Ah) angir den strømmengden (kapasiteten) et batteri kan avgi For startbatterier måles kapasiteten i løpet av en 20 timers utladning ved 25 °C til sluttspenning 10,5 V.

Hva betyr CCA?

CCA står for «Cold Cranking Amperes». Det er en måleenhet for den strømmen et fulladet, nedkjølt batteri kan levere ved –18 °C i minst 30 sekunder før batteriet når en så lav spenning som 7,2 V. Ved måling av helt nye batterier vil ofte CCA-verdien ligge cirka 20 % under den angitte verdien. Batteriet oppnår full kapasitet først etter et par ukers bruk, og CCA-verdien tilsvarer da den verdien som er angitt av produsenten. CCA måles med flere skalaer. Biltema har valgt å bruke den europeiske standarden EN.

Hva er riktig ladespenning?

I en bil skal ladespenningen, målt på batteriets poler være cirka 14,4 V ved 25 °C. I 24 volt anlegg skal den være dobbelt så høy, altså cirka 28,8 V.

Når er et batteri fulladet?

Et fulladet batteri har hvilespenning 12,7 volt. Da er syrevekten 1,28. Et utladet batteri har hvilespenning 11,7 volt. Da er syrevekten 1,20. Hvis et batteri over lengre tid har 50 % ladegrad (12,4 V) eller lavere, vil batteriet begynne å sulfatere (se nedenfor) og bli ødelagt. Det er viktig at batteri med ladegrad 50 % eller mindre lades opp så snart som mulig.

Hva er sulfatering?

Sulfatering er det som skjer når batteriet ruster. Risikoen for sulfatering øker jo mer utladet et batteri er. Den eneste måten å forebygge sulfatering på er å lade batteriet regelmessig. På den måten får batteriet lengre levetid. Når batteriet lades ut, dannes blyet og blyoksidene som tidligere var på batteriets blyplater, om til blysulfat. Blysulfatet danner vann som sper ut batterisyren. At det dannes blysulfat er en naturlig del av prosessen i et batteri Når batteriet lades opp, gjenskapes sulfatet til bly, blyoksid og svovelsyre. Hvis batteriet står utladet, vokser krystallene av blysulfat på en annen måte og så mye at de ikke kan omdannes igjen ved lading. Da har det oppstått sulfatering, og batteriet er vanligvis ødelagt.

Hvorfor blir batteriet varmt under lading?

En sannsynlig årsak til at batteriet blir varmt er at det har stått utladet og derfor er delvis sulfatert. Hvis batteriet ikke fungerer etter lading, må det byttes ut.

Hva skjer hvis man kobler til polene feil på et batteri?

Det oppstår umiddelbare skader på det elektriske anlegget, siden diodene i dynamoen ødelegges. Vær derfor veldig påpasselig når du monterer batteriet. Følgeskadene av å koble til feil poler kan bli meget kostbare.

Kan et batteri eksplodere?

For at batteriet skal kunne eksplodere, må det finnes ytre påvirkning som antenner hydrogenet i batteriet. Hvis det oppstår en eksplosjon, har batteriet vanligvis blitt ladet, men det har ikke vært tilstrekkelig ventilasjon når laderen har blitt fjernet. Statisk elektrisitet er en vanlig årsak til at hydrogen antennes. Vær forsiktig med overtrekksjakker og syntetisk materiale, spesielt i tørr vinterluft. Slå av laderen, og vent gjerne i noen minutter før du kobler fra batteripolklemmene.

Batteriet har svulmet opp eller sprukket. Hvorfor?

Alternativ 1: Batteriet har vært utladet og derfor fryst. Væsken i batteriet har ekspandert til sidene har sprukket. Et fulladet batteri fryser ikke før –67 °C, mens et utladet batteri fryser allerede ved –5 °C.
 
Alternativ 2: Batteriet har sannsynligvis stått utladet og sulfatert. Svovelet i batterisyren har satt seg fast på platene. Når batteriet lades opp igjen, har ikke svovelen andre veier å gå enn opp mot sidene.
 
Alternativ 3: Batteriet har blitt overladet. Da fører varmen til at sidene på batteriet blir varme slik at plasten gir seg.

Relaterte artikler

Aldersgrenser for våre produkter

Aldersgrenser for våre produkter

Les mer om produktene i sortimentet vårt, som vi har satt aldersgrense på.

Miljøvennlige returer

Miljøvennlige returer

Les mer om våre miljøvennlige returer i varehusene.

Elektriske installasjoner

Elektriske installasjoner

Les mer om elektriske installasjoner i hjemmet, hva du selv kan gjøre og hva du bør unngå.