Møt Camilla, salgsassistentlærling (voksenelev)
Navn: Camilla Nørgaard Rasmussen
Alder: 33
Stilling: Salgsassistentlærling (voksenlæring)
Synes du at den blå fargen kler deg?
Ja. Det er vel mer referansen til at vi ser ut som smurfer jeg ikke er like komfortabel med. Jeg har ikke noe imot den blå fargen. Den gjør det bare enklere å legge merke til oss, og kundene vet at det er vi som er her for å hjelpe dem. Vi er rimelig gjenkjennelige når vi går rundt i uniformen vår. Blåfargen er OK. Den er veldig blå. Den er Biltema-blå.
Hvorfor valgte du å ta læretiden hos Biltema? Hva var det som tiltalte deg mest?
Selve butikksortimentet. Jeg har alltid visst at jeg vil jobbe i butikk, men det har vært viktig hvilken type butikk det er. Jeg har ikke lyst til å bare være i en dagligvarebutikk, men jeg vil gjerne være i spesialbutikker der jeg kan jobbe med ting jeg bruker i hverdagen. Jeg har handlet hos Biltema sammen med familien min siden varehuset kom til Næstved. Så jeg har alltid vært kjent i butikken. Jeg fikk muligheten til å starte som vikar for et års tid siden, og siden jeg allerede hadde litt butikkutdanning, spurte jeg om det var mulighet for å bli voksenlærling. Biltema sa at hvis jeg følte jeg passet inn, likte å være her og kom overens med de andre, var det helt sikkert en mulighet.
Du har muligheten til å ta mye ansvar på gulvet. Liker du å ha mye kundekontakt og selvstendig ansvar i hverdagen?
Det liker jeg virkelig. Jeg har selv søkt kundekontakt fordi jeg har hatt noen jobber der jeg ikke har jobbet med mennesker. Så jeg har gått mye alene og har manglet den «hjelpsomheten», altså muligheten til å hjelpe andre, gjøre ting for andre og snakke med andre.
Jeg synes det er fantastisk at kundene kommer og spør, og at man kan hjelpe dem og faktisk bruke kreativiteten og kunnskapen sin til å hjelpe dem med prosjektene deres. Man blir så glad når man hører «tusen takk for hjelpen» og kan si «bare hyggelig». Jeg elsker kundeservicedelen.
Hva er det beste med arbeidsdagen din i varehuset?
Det beste er kundekontakten. Servicen man gir. Men jeg liker også utviklingen innen produktene. Utgåtte varer, nye varer, registrering av produkter, sortering av produkter og hvordan varene skal stå i butikken. Hvis man for eksempel flytter på et produkt, selger det bedre enn da det sto øverst i den andre hyllen. Så selve utviklingen i butikken gjør at det er gøy å være her. Ingen dager er like.
Føler du at du blir forberedt for detaljhandel i utdanningen din?
Ja, det føler jeg. Etter at vi fikk vite at det er vår egen gruppe med bare Biltema-lærlinger. Vi har en lærer som er veldig opptatt av at vi skal snakke om produkter og systemene våre, som vi jobber med. Vi får også mulighet til å snakke med noen av de andre i firmaet. Direktøren og hovedkontoret, der vi får innsikt og fremtidstanker. Det er ikke «bare» å stå i butikk. Vi blir forberedt for hver minste detalj og så høyt/mye vi vil. Det handler ikke om å kunne, det handler om hva vi vil oppnå. Man kan komme med ideer, og de blir hørt. Og de er alltid åpne for å lytte til dem og finne ut hva de kreative forslagene egentlig kan bidra med i butikken. Det gjelder både utstillinger og andre varer, samt varer kundene spør om, og som vi ikke har. De er virkelig åpne her hos Biltema. Det gjør også at man føler seg heldig. Når man hører om andre butikker og utdanninger, så får jeg en følelse av at man får litt ekstra her. Man har stor innflytelse, og det synes jeg er fantastisk.
Hvis du skulle valgt et yndlingsprodukt fra Biltema, hva ville det vært?
Det har jeg tenkt mye på. Og jeg kan ikke velge bare ett produkt.
Jeg kjøpte togbanen til sønnen min i julegave, og moren min kjøpte en stor togbane. Han har smilt siden. Han elsker å leke med togbanen. Jeg har kjøpt joggeklær til meg selv – og pølsesokkene. De er så behagelige å ha på. De er fantastiske, og jeg har også pølse-T-skjorten og en hettegenser. Jeg bruker den når den ikke er til vask.
Jeg har altfor mange favoritter.