Møt Mads, salgsassistent (Områdeansvarlig)
Navn: Mads Egon Nielsen
Alder: 43
Stilling: Salgsassistent, Biltema Næstved
Hvorfor begynte du å jobbe hos Biltema?
Jeg er utdannet som reservedelsekspert hos Toyota. Etter læretiden søkte jeg på forskjellige jobber, fordi jeg ikke kunne fortsette der jeg var lærling. Jeg sendte blant annet en søknad til Biltema Næstved, men de trengte ikke folk den gangen. Sjefen min tok vare på søknaden, og litt senere ringte han meg og ville ha meg inn til intervju. Jeg var på intervju, fikk jobben, og jeg har vært her siden.
Trives du med å jobbe hos Biltema?
Jeg trives veldig godt. Jeg har gode kolleger og en god sjef. Jeg har innflytelse på arbeidet mitt. Jeg har frihet under ansvar, og jeg har flere givende arbeidsoppgaver.
Hva liker du best å gjøre?
Det som er mest spennende er å optimalisere avdelingen min. Å optimalisere hyller, finne den riktige plasseringen for varene, finne storselgerne og plassere dem på de riktige stedene i hyllene, slik at vi kan selge enda mer. Det er det som er mest spennende – å kontinuerlig optimalisere avdelingen.
Det er det du trives best med?
Det trives jeg veldig godt med.
Hva består arbeidsoppgavene dine av?
Hovedoppgavene mine foregår i avdelingen min, som er BIL, og der har jeg vært i alle år, så jeg kjenner mer eller mindre alle av de 3000 artiklene mine.
Som sagt består hovedoppgavene mine i å gjøre avdelingen salgsklar for kundene, fylle på med varer, sørge for at varene står slik de skal, hjelpe kunder, jobbe i kassen og litt forskjellige ting.
Når vi kommer om morgenen, pleier vi å gå en rask runde i avdelingen for å se om det står igjen kurver og vogner, og sørge for at det ser fint ut. Deretter begynner vi å «buffe» fra lageret, som det heter. Det vil si at vi henter en pall fra lageret og fyller på med varer.
Mandag får vi nye varer i Næstved. Så mandag og tirsdag går hovedsakelig med til nye varer som kommer fra lageret i Sverige. Av og til også onsdag, avhengig av hvor mange varer vi får. Deretter har vi to–tre dager der vi kan buffe fra lageret resten av uken. Rutinen vår her i Næstved er at vi som er avdelingsansvarlige, tar oss av returvarer som komme rinn i løpet av dagen, og vi fyller på i hyllene. Hvis det er hull i hyllene, finner vi varen på lageret og fyller på.
Føler du at du har utviklet deg hos Biltema?
Det føler jeg. Jeg har alltid vært en stille type. Det må jeg innrømme. Det blir bedre år for år, men jeg har blitt mer utadvent. For man blir sikrere på de tingene man gjør. Jo mer kundekontakt man har, desto enklere blir det å snakke med folk. Jeg har virkelig utviklet meg, og det tror jeg også sjefen og kollegene mine kan bekrefte.
Fikk du god opplæring og oppfølging da du begynte?
Vi begynte med å besøke alle avdelingene og lære om varene, så det gjorde jeg helt sikkert.
Du feiret nylig et jubileum. Hva var det?
2. desember 2022 hadde jeg 20-årsjubileum hos Biltema Næstved. Tiden har gått veldig fort. Jeg husker den første dagen min på jobb, da den gamle sjefen min viste meg rundt. Da var butikken helt annerledes. Både når det gjelder varer og hyller, hvordan kassene sto, og hvordan butikken var innredet. Det har skjedd mye på de 20 årene.
Jeg tror at vi hadde 11 000 forskjellige produkter da jeg startet, og nå har vi rundt 20 000. Så vi har doblet antall produkter hos Biltema. Det har vært en rivende utvikling. Det er veldig gøy å kunne si at man er den personen som har vært her lengst, og i tillegg at man har vært med å starte den første butikken – for Næstved var den første Biltema-butikken i Danmark.