Tips til polering av båten
Når du polerer båten, får den god beskyttelse mot det krevende miljøet og solens UV-stråler. Med utgangspunkt i Biltemas båtpleieprodukter har vi samlet noen gode tips til hvordan du kan forenkle arbeidet og få et godt resultat.
"Cleaning" og "Protection" - Poleringsproduktene er pedagogisk delt inn i «Cleaning» og «Protection» med fargekodene gul og grønn.
Tips: Husk at du får det beste resultatet hvis båten ikke står i direkte sollys mens du polerer den.
TRINN 1: Vask båten grundig. Spyl båten grundig med rent vann, og vask den deretter med en god båtsjampo. Her har vi brukt Biltemas båtsjampo, som vi har blandet i en ti liters bøtte med blandingsforholdet 15:1. Du kan også bruke en kraftigere blanding med 5–10 deler vann hvis båten er ekstra skitten. Påfør sjampoen med en myk børste, la den virke i noen minutter uten å tørke, bruk børsten på de skitne områdene, og skyll deretter med vann.
TRINN 2: Glassfiberen renses først med Boat Cleaner, som er en silikonfri rengjøringspolish. Den arbeider i dybden og renser uten å slipe. Påfør produktet med klut, og la det tørke til overflaten fremstår som matt. Tørk deretter av med en klut igjen. Arbeid på mindre områder om gangen.
TRINN 3: Hvis gelcoaten har blitt gul, kan det være lurt å friske den opp med Marine Rubbing, som er et svært lett slipemiddel som renser i dybden, slik at glassfiberen blir hvit og fin igjen. Til denne lette «slipingen» anbefaler vi poleringsmaskin med skumpute og cirka 800 o/min. Husk å føre poleringsmaskinen på tvers mens du polerer, slik at du unngår poleringsriper. Hvis båten har en fin overflate, kan du hoppe over dette trinnet. Rubbing er også lurt hvis det er steder på båten der det har rent rust ned på den hvite glassfiberen, eller hvis den er gulnet rundt vannlinjen.
Husk voks - Husk også å gi båtmotoren en omgang med voks for å beskytte den mot korrosjon.
TRINN 4: Når overflaten er ren og pen, må den beskyttes med et lag med voks. Det er forskjellige løsninger og voksprodukter for dette, men felles for alle er at de lukker porene i glassfiberen og sørger for at den er beskyttet gjennom hele sesongen. Arbeid på områder på cirka 1 x 1 meter. Påfør voksen med en myk klut, og jobb den godt ned i overflaten. La deretter voksen tørke til den får en grå hinne.
TRINN 5: Nå er det på tide å polere, og det er her det gode forarbeidet blir synlig. En poleringsmaskin gjør arbeidet mye enklere og gir et bedre resultat, siden det er vanskelig å etterligne poleringshodets mange rotasjoner for hånd. Gå gjerne over området som skal poleres, flere ganger, og sørg for at poleringshetten alltid er ren og tørr, uten at det sitter klumper av voks i den. Ikke press for hardt mot glassfiberen, og ikke bruk for høyt turtall på poleringsmaskinen. Her bruker vi 500–800 omdreininger per minutt. Det er også lurt å ha en ekstra poleringshette, siden de kan slites. Hvis du har mulighet til det, kan du godt gi båten to lag med voks. Det gir bedre holdbarhet, men vanligvis varer voksbehandlingen i cirka 5–6 måneder.
Finn den riktige polermaskinen>>
TRINN 6: Når du har polert glassfiberen, kan du kaste deg over andre deler av båten, inkludert rekkverk, badestiger og beslag av rustfritt stål. Selv om delene er laget av rustfritt stål, kan det krevende miljøet føre til overflaterust. Det kan spesielt oppstå ved skjøter og sveiser, og det er lurt å fjerne det. Bruk Marine Metal-polish, som påføres med en bomullsklut, og som enkelt og effektivt polerer bort rusten og gir en skinnende blank overflate.
Noen tips gjør det enkelt å vedlikeholde det gode poleringsarbeidet:
- Vask og skyll båten etter bruk. Gjerne med båtsjampo, og aldri med «avfettingsmidler» som oppvaskmiddel og lignende.
- Hvis du bruker båten til fiksing, er det viktig å skylle bort smuss raskt før det setter seg. Det samme gjelder for annet smuss.
- HUSK innsiden av båten når du polerer. Den er like utsatt for slitasje.
- Bruk en tannbørste for å komme til i hjørnene rundt rekkverk og lignende.
- Husk motoren. Den er laget av aluminium, og lakken beskytter den, så gi den en omgang med poleringskluten.