Det trenger ikke koste en formue.
Her finnes det en rekke forskjellige løsninger. Mange nyere biler har innebygget motorvarmer som går på bensin eller diesel. Alt du vanligvis trenger å gjøre, er å trykke på en knapp på fjernkontrollen. Her må du altså ikke å ha tilgang til strøm eller stikkontakt. Bilen klarer seg selv.
Men hvis bilen ikke har dette fra fabrikk, koster det gjerne mye å ettermontere. Da kan det være smartere å se på en elektrisk løsning.
Det mest vanlige her er å montere et varmeelement som varmer motoren. Og så bør du absolutt skaffe deg en kupévarmer i tillegg.
Den varmer opp bilen innvendig, før du setter deg inn. Her er det mange fordeler. Én ting er at bilen blir varm og behagelig. Denne varmen gjør også at eventuell is og dugg på rutene forsvinner. Har du dratt med mye snø og slaps inn i bilen, vil dette hurtigere tørke opp.
Kupévarmere finnes i mange typer, størrelser og prisklasser. Men du trenger ikke bruke mange hundrelapper på en varmer som virkelig gjør susen for klimaet inne i bilen.
Det du først og fremst trenger, er en ledning inn fra motorrommet, og en kontakt til varmeren, inne i kupéen. En mye brukt plassering er oppe til høyre ved forsetepassasjerens føtter. Mange synes det er veldig greit å fastmontere kupévarmeren. Da slipper du at den slenger løst inne i bilen og at noen sparker borti den. Dette er ikke vanskelig, bare sjekk litt nøye før du skrur inn festeskruene. Her må du ikke risikere å skade ledninger eller annet som ligger skjult bak panelene i bilen.
Det finnes også egne kupévarmerhyller med monteringsfester. Det er et alternativ hvis du ikke vil skru fast kupéviften.
En vanlig kupévarmer trekker mellom 700 og 1.500 watt. En halv times tid er vanligvis nok i massevis for å varme opp bilen. Da koster det ikke mye å ha det godt og varmt – og få en god start på turen!
PS: Vil du ha en enda enklere løsning, finnes det også kupévarmere på 12 V. Disse kobles til bilens sigarettenneruttak. Dette er ikke en fullverdig løsning for å varme opp kupéen, men det gir ekstra varme i starten, når du trenger det som mest. Husk bare at motoren må være startet og bilen helst i gang når du bruker en slik, ellers risikerer du å tappe batteriet veldig mye.