På flyttefot? Tenk på dette når du skal pakke
Rydd i alt du har
Før du i det hele starter den store jobben med å pakke ned alle tingene dine, bør du imidlertid benytte anledningen til å gjøre en skikkelig ryddejobb. Se gjennom alt du har og bruk det kritiske øyet for å vurdere hvorvidt du har ting du egentlig aldri bruker og derfor ikke trenger lenger. Tanken er ganske enkelt at jo mindre du trenger å flytte med deg, jo bedre er det. Det kommer du til å sette pris på når stabelen av flytteesker begynner å tårne seg opp. Mange finner også regelrett søppel i en slik ryddejobb, og det vil du vel ikke ha med deg på flyttelasset?
Ryddejobben bør starte en stund før du faktisk skal flytte. Begynner du på det i samme moment som du faktisk skal flytte risikerer du at tiden innhenter deg og du ender fort opp med at alt bare dyttes ukritisk ned i flytteesker for å bli ferdig. Husk at du ikke trenger å kaste alt du ikke lenger skal ha. Selg eller gi bort brukbare ting til gjenbruksbutikker eller loppemarkeder, så gir det nytte for andre og får lenger levetid.
Utstyret du trenger
For å pakke ned alle tingene du skal ha med deg videre trenger du en del utstyr, eksempelvis:
-
Flytteesker.
-
Strekkfilm for å sikre gods på paller, møbler og flytteesker.
-
Flytteteppe for å beskytte ting som TV’er, møbler og andre store gjenstander under transport.
-
Bobleplast, bølgepapp eller kraftpapir for å pakke inn ømfintlige gjenstander.
-
Innsatser til flytteeskene som beskytter glass og kopper.
-
Presenning eller kapell for å beskytte ting som fraktes på tilhenger mot regn og fukt.
I tillegg kan det være smart å investere i en pakke- eller lagertralle. Da kan du enkelt transportere flytteesker og andre tyngre gjenstander uten å ødelegge ryggen. I valget mellom en pakke- og lagertralle bør du vurdere hvor tung last du trenger å flytte. Lagertrallen er kraftigere og tåler mer vekt enn pakketrallen.
Vær systematisk
Når tiden er kommet for å fylle alle flytteeskene med innhold, bør du tenke så systematisk som mulig. Det tar litt tid, men er vel verdt innsatsen når du begynner å fylle den nye boligen med innhold. For det første bør du merke innholdet i alle esker, kofferter, bager osv. slik at du vet hva som er inni dem. Alle vet hvor lett det er å glemme – derfor er merking en god forsikring mot en nålen-i-høystakken-jobb når du skal finne en spesifikk ting i flyttelasset.
Dessuten bør du merke hvilket rom i den nye boligen eskene, koffertene og bagene skal plasseres i. På den måten sikrer du at tingene havner på riktig plass i utgangspunktet i stedet for at hele flyttelasset plasseres i ett rom eller spres ut der det tilfeldigvis er plass. Det letter jobben med å pakke ut veldig.
En enkel måte å lage et system på er å nummerere rommene i den nye boligen og sette korresponderende tall på eskene. Da er det bare å matche tallet på esken mot tallet på rommet for å finne riktig plass. Det er veldig enkelt å forholde seg til for alle som hjelper til da det krever minimal kjennskap til rominndelingen i boligen.