Elmotor til båt: Et miljøvennlig valg som gir mange fordeler

Elektriske motorer til båter er populære som aldri før. Først og fremst er de miljøvennlige, og du unngår mye ved å bruke en elektrisk påhengsmotor i stedet for en bensindrevet modell.

Fordelene er mange, og her nevner vi noen av dem:

I mange av landets innsjøer er det forbudt å seile med bensinmotorer, og i de fleste marinaer har elektriske påhengsmotorer blitt stadig mer populære, siden de seiler helt lydløst gjennom vannet uten å plage havnens gjester med støy og eksos fra bensinmotoren.

Det er mange fordeler med å bruke elmotor til jollen eller gummibåten. Disse elmotorene

  • kan enklere betjenes av barn og ungdom, noe som gjør dem perfekte for familiebruk
  • bråker ikke og lager ikke eksos, slik at seilasen blir mer behagelig
  • krever minimalt vedlikehold, og du slipper utgifter til service, slik at du sparer både tid og penger
  • kan brukes på mange forskjellige typer båter, inkludert joller, gummibåter og andre små fartøy
  • er ofte rimeligere å kjøpe enn bensindrevne påhengsmotorer, og er samtidig rimeligere i drift, siden du ikke trenger bensin

Dette er bare noen av hovedgrunnene til at du bør vurdere en elmotor til båten eller jollen din. Så enten du er en erfaren seiler eller bare ser etter en enkel og økonomisk måte å nyte vannet på, er en elmotor et svært godt valg som påhengsmotor.

98922

Fjernkontroll - Den frontmonterte elmotoren kan betjenes med fjernkontroll. Denne modellen fra Biltema kan svinge og bestemme hastigheten på elmotoren.

Valget mellom frontmontert og aktermontert elmotor til båten eller jollen

I utgangspunktet finnes det to hovedtyper elmotorer til båten – frontmontert og aktermontert. Valget mellom disse avhenger av en rekke faktorer, inkludert dine personlige preferanser, båttypen samt forholdene du seiler i.

Frontmontert elmotor: Effektiv og brukervennlig

Frontmonterte elmotorer foretrekkes ofte av mange seilere, siden de kan være mer brukervennlige og effektive enn aktermonterte motorer. Disse elmotorene er vanligvis montert foran på båten på et fast beslag, noe som kan gi bedre kontroll og manøvreringsevne, spesielt i forhold til vind og strømforhold. Her er noen av de viktigste fordelene med frontmonterte elmotorer:

  • De kan betjenes med en fjernkontroll, slik at seileren kan styre motorens funksjoner fra hvor som helst i båten.
  • Med fjernkontrollen kan båten eller jollen svinge eller endre hastighet, slik at seilerens hender frigjøres til andre oppgaver om bord.
  • Frontmonteringen gjør det enklere å styre båten, spesielt i forhold til vind og strøm, noe som kan være avgjørende for en trygg og komfortabel seilas.

Aktermontert elmotor: Det perfekte «reservevalget»

Selv om fokuset vårt primært er på frontmonterte elmotorer, bør du også vurdere en aktermontert elektrisk påhengsmotor. Denne typen elmotor monteres vanligvis bak på båten, og den kan være en perfekt reserve hvis den frontmonterte elmotoren slutter å fungere.

Slev om en aktermontert elmotor kanskje ikke gir samme grad av kontroll og manøvrerbarhet som en frontmontert modell, kan den likevel være en verdifull reserveløsning til båten eller jollen.

Enten du velger en frontmontert eller aktermontert elmotor er det viktigste at du velger den løsningen som passer best til båten din og behovene dine.

Trinn for trinn: Slik monterer du en frontmontert elmotor på båten eller jollen

En frontmontert elmotor skal installeres i baugen på fartøyet. Derav navnet. Det kan være litt utfordrende hvis båten eller jollen ikke allerede har en plate som forenkler monteringen. Men det er relativt enkelt å lage en tilpasningsplate selv. Her kan du lese hvordan du enkelt monterer en frontmontert elmotor på båten.

Trinn 1: Produksjon av en monteringsplate

Hvis du har tilstrekkelig plass på jollen eller båten til å montere motoren, kan du hoppe over dette avsnittet.

Men på mange joller eller mindre fartøy finnes det ikke en plate du kan montere på. Da kan du lage en trekantet plate som kan festes til skroget.  Den kan være laget av et robust materiale, for eksempel aluminium eller rustfritt stål, eller av værbestandig treverk.

Platen kan festes med rustfrie beslag eller limes fast ved hjelp av marin silikon.

98925

Monteringsplate - Monteringsplaten bør monteres med gjennomgående bolter. Hvis det ikke er en plate i baugen på jollen, kan du lage og montere den selv. Biltemas frontmonterte elmotor leveres med monteringsplate.

Trinn 2: Finn riktig sted for elmotoren

Når du monterer elmotoren, er det viktig å sikre at motorakselen kan bevege seg opp og ned uhindret. Du må også sørge for at den bakre enden av elmotoren er mest mulig innenfor båtens reling for å minimere uthenget over skroget.

Hvis du begynner med å montere monteringsplaten med én skrue, blir det enklere å justere og finne den optimale vinkelen for elmotoren.

98924

Plassering - Akselen på elmotoren må gå fri av jollens stavn

Trinn 3: Elmotoren må festes godt

Når du har funnet riktig posisjon for elmotoren, kan du feste den med resten av skruene eller marin silikon. Det er lurt å bruke gjennomgående skruer med muttere og store skiver. Det sikrer at monteringsplaten sitter godt fast, og skivene kan fordele belastningen på undersiden av platen, slik at risikoen for skader på skroget minimeres.

Ved å følge denne fremgangsmåten kan du – med litt tålmodighet og presisjon – selv montere en frontmontert elmotor på båten eller jollen.

Husk at det viktigste er å sikre at monteringen er trygg og solid, og at elmotoren er plassert på et så optimalt sted som mulig for å sikre maksimal styring og manøvrerbarhet under seilasen.

98921

Elmotor vippet opp - Når elmotoren er vippet opp, er det lurt at den ikke stikker utenfor båtens sider, slik at den beskyttes mot støt og slag

Slik velger og installerer du et egnet batteri til motoren

For at elmotoren skal kunne drive båten, kreves det en god energikilde. Og det får du i form av batteri. Her er det mye å tenke gjennom for å velge det riktige batteriet.

Både størrelsen og typen batteri påvirker motor- og seileopplevelsen.

Batteriet du velger, må også være egnet for maritime forhold. Batteriet må tåle påkjenningene som oppstår under seilas. Et AGM-batteri er alltid et godt valg. Det er bedre rustet til å tåle utladninger, og det er også vedlikeholdsfritt.

Batteriet til elmotoren må kunne håndtere den store mengden strøm som kreves for å seile. En elmotor bruker vanligvis 12 V, og det betyr at du kan klare deg med ett batteri.

Når det gjelder batteristørrelse, er en egnet størrelse rundt 100 AH.

98889

Batteriboks - En batteriboks er ideell for oppbevaring av batteriet, slik at det er så godt beskyttet som mulig.

Installasjon og beskyttelse av batteriet

Når du installerer batteriet, er det lurt å sørge for at det er beskyttet mot vær og vind. Du bør vurdere å plassere batteriet i en spesialdesignet batteriboks eller i et lukket oppbevaringsrom på båten eller jollen.

Hvis batteriet plasseres i en batteriboks, blir det enklere å håndtere, og det er også beskyttet mot kortslutning. De fleste batteribokser har innebygde terminaler, slik at det blir enkelt å koble motoren til batteriet uten å bruke verktøy.

98890

Lokk på batteriboks - I lokket på boksen er det plass til både batterimåler og overbelastningsvern. På siden er det montert en sigarettennerkontakt, slik at du kan koble til ekstrautstyr, for eksempel mobillader eller strøm til ekkoloddet.

Slik velger du riktig størrelse på motor og batteri

Når du skal velge riktig størrelse på elmotor og batteri, må du først og fremst tenke gjennom hvilke forhold du vanligvis seiler i.

Hvis du skal seile i en liten og lett gummibåt i en rolig havn, krever det mindre av motoren enn hvis du skal seile i en tyngre båt i bølger og motvind. mens gummibåter for én person kan klare seg med en mindre modell.   

Det er viktig å merke seg at værforholdene også spiller en stor rolle når det gjelder motorkraft. Værforholdene kan drastisk endre behovene for motorkraft og batteristørrelse. Rolige vindforhold vil naturligvis kreve mindre motorkraft og energi, mens kraftig vind og bølger øker behovet for motorkraft – og derfor også batteribehovet.

Velg batteristørrelse basert på behovene dine

Når det gjelder valg av batteristørrelse, er et batteri på 100 Ah en god tommelfingerregel for mange seilere. I rolige vindforhold og lave hastigheter kan du forvente 6–8 timers driftstid med et batteri på 100 Ah.  

Se alle batteriene våre >>

Men hvis du planlegger heldags fisketurer på større innsjøer der motoren er i drift hele tiden, kan det være lurt å ta med et ekstra batteri.

Ved å velge elmotor og batteri av riktig størrelse kan du nyte tiden på vannet uten å bekymre deg for om motoren og batteriet tåler belastningen. Og er det ikke en bekymringsfri seilas du drømmer om?

98891

Motorlås - Hvis motoren ikke skal fjernes fra båten, er det lurt å ha en motorlås

Lade batteriet

Et oppladet batteri er på mange måter nøkkelen til en god seilas. Det krever ikke bare at du har riktig lader, men også at du forstår hvordan du skal lade batteriet på riktig måte.

Utforsk alle batteriladerne våre >>

En lader må kunne levere nok strøm for å lade opp batteriet helt, inkludert hvis det har vært helt utladet. Derfor bør du velge en lader på 8–10 A til et batteri med 90–100 Ah.

Det kan være lurt å velge en lader som har forskjellige ladekontrollere. Slike ladere utmerker seg ved at de har intelligent styring, samtidig som du kan velge mellom tre lademoduser manuelt. Hvis batteriet er veldig utladet, kan du velge en egen type lading som passer til den situasjonen.

Slik vedlikeholder du en elektrisk påhengsmotor

Selv om elmotoren stort sett er vedlikeholdsfri, kan du med noen svært enkle vedlikeholdsrutiner forlenge levetiden og sikre en helt problemfri seilas. Etter bruk eller når påhengsmotoren tas opp, må riggen spyles med ferskvann.

Her er noen gode råd:

Årlig vedlikehold av propellen

Det er lurt å demontere propellen en gang i året for å smøre akselen med marinfett. Det bidrar til å forhindre rust og korrosjon, samtidig som det sikrer at akselen fungerer optimalt.

Fjern fremmedlegemer

Det er uunngåelig at elmotoren fanger opp fremmedlegemer som fiskesnøre og tang, spesielt når du seiler på steder der det er mye vegetasjon. Altså plantevekst. Kontroller propellakselen regelmessig, og fjern eventuelle fremmedlegemer, slik at det ikke oppstår skade.

Vedlikehold av de bevegelige delene

Å demontere sidedekslene og smøre de bevegelige delene med marinfett kan bidra til å redusere friksjon og forlenge elmotorens levetid. Dette bør gjøres regelmessig, avhengig av hvor ofte du bruker motoren.

Rengjøring av batteritilkoblinger

Det er viktig å holde batteritilkoblingene rene og fri for smuss, siden det kan påvirke strømforsyningens effektivitet. Regelmessig rengjøring kan forhindre problemer med strømforsyningen på lang sikt.

Vedlikehold av batteri

Hvis elmotoren ikke skal brukes på en stund, for eksempel om vinteren, er det viktig at du lader batteriene kontinuerlig. Det bidrar til å forlenge batteriets levetid, og det sikrer at det er klart til bruk når du skal begynne å seile igjen.

Vedlikehold av den elektriske påhengsmotoren din kan virke som en utfordring i starten, men hvis du følger disse enkle trinnene, kan du sikre at motoren forblir i toppform i mange år.

Relaterte artikler

Tilbring sommeren på båten

Tilbring sommeren på båten

Vi gir deg tipsene for en herlig sommer til havs, for hele familien.

Solcellepaneler - fremtidens energikilde

Solcellepaneler - fremtidens energikilde

Stadig flere bruker solcellepaneler til å produsere egen miljøvennlig strøm ved hjelp av solen. Prøv det, du også!

EVA-teak - et populært gulv til båter

EVA-teak - et populært gulv til båter

I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan du monterer EVA-teak og hvordan du tilpasser det til båten din.