Kampen mot rusten/Spar tusener med enkle grep
Vinteren er ikke bare på vei, mange steder har den allerede forlengst kommet. Da trenger bilen din litt ekstra pleie og omtanke. Får den ikke det, kan konsekvensene bli svært kostbare på sikt.
Vi skal ikke gå nærmere inn på diskusjonen rundt salting av veier, men det er liten tvil om at salt sørpe har en svært negativ effekt på karosseriet og diverse steder på bilen. Ofte er det betydelig mer rust for eksempel på hjulbuene på førersiden, altså siden nærmest motgående trafikk, som dermed mer utsatt for sprut og søl. Bremsene er et annet utsatt sted. Heldigvis kan du minimere problemene ved hjelp av enkle forhåndsregler og litt innsats.
Det brysomme saltet
Veisalt skal det godt gjøres å unngå på vinteren her til lands, så vi må heller fokusere på å fjerne saltet fra bilen. Men, det kan være lettere sagt enn gjort. Du kan riktignok spyle bort den verste saltsørpen, men å bli kvitt alt er bortimot umulig. Understellsbehandling er derfor alfa og omega, selv om bilen er relativt ny.
Dagens biler er nemlig ofte dårligere (under)stelt på den fronten, enn mange tror. I stedet for omfattende understellsbehandling har mange av dagens biler plastplater og lignende som skal gi beskyttelse mot vær og vind. Men på norske forhold, hvor man bokstavelig talt kjører i saltlake, vil denne formen for beskyttelse ha lite for seg. Tvert imot kan det gjøre vondt verre, ved at det flytende saltet trenger inn bak platene, og blir liggende å spise på karosseriet.
Mange velger å sette bort understellsbehandlingen til et profesjonelt firma, men det er også mulig å gjøre dette selv, for eksempel ved å bruke en rustbeskyttelsesmasse fra Biltema. De har blant annet denne bitumenbaserte varianten, som danner en elastisk film som beskytter mot steinsprut, rust, vann, olje, varme og støy. Biltema har en rekke forskjellige varianter, som denne varmebestandige som er egnet blant annet for motor og eksosrør. Selve påføringen går som en drøm dersom du investerer noen hundrelapper i en lakksprøyte.
Skadelig belegg
Saltet er dessverre ikke den eneste fienden til bilen, med tanke på rust. Med tiden legger det seg også andre typer belegg som tærer på lakken dersom de får sette seg. Heldigvis har Biltema det du trenger for å fjerne salt, smuss, veistøv, olje og andre negative elementer.
Først bør du bruke en avfetter, som løser opp skitten. Her kan du velge en kaldavfetter som fungerer godt både mot salt, tjære, olje og annet smuss, og som fungerer best når den påføres tørr bil. Denne kommer både på 1 liters-flasker og 4-literskanner. Enkelte velger imidlertid en type som er mer skånsom mot lakkbeskytteren, slik som denne alkaliske avfetteren som er biologisk nedbrytbar, men fortsatt effektiv mot salt. For vanskeligere områder, som bremsene, kan for eksempel denne kraftvasken gjøre susen.
Små skrammer, store problemer
Steinsprut kan gi småskader både på lakk og ruter, og disse småskadene kan utvikle seg med tiden, og bli til store problemer – ikke minst gjelder dette lakken, hvor man absolutt ikke vil at rust skal få bite seg fast. Noen små prikker kan bli til et stort problem, dersom man ikke tar tak i problemet.
Fremtidig problem - En stygg ripe i lakken, hvor rusten får utmerkete gro-forhold.
Dessverre er nok mange av oss flinkere til å vaske og polere bilen om sommeren, rett og slett som et rent estetisk tiltak. Men dersom målet er å holde bilen i god stand, er polering faktisk viktigere på vinteren. En skikkelig rengjøring og polering på høsten, gjør det enklere å rengjøre bilen mens vinteren står på, og gir også noe beskyttelse mot steinsprut. Biltema har det du måtte trenge av både poleringsmiddel og polish, inkludert spesialmiddel som krompolish. Selvfølgelig har de også utstyret som gjør poleringen mer effektiv og mindre slitsom.
Tidligere nevnte vi karosseribeskyttelsesmasse i forbindelse med salt, men den beskytter også mot steinsprut, korrosjon, olje, bensin og vann. Middelet kommer både i sprayboks, i boks med gjenger for sprøytepistol, og kan også pensles på.
Steinsprut kan også skjemme frontlyktene, selv om de selvfølgelig ikke er utsatt for rust. En steinsprutbeskytter i plast løser det problemet.
Kryper under rusten
Disse forhåndsreglene gjør bilen din bedre rustet til å motstå slitasjen fra vinterveiene, men helt beskyttet kan man selvfølgelig ikke være. Enkelte småskrammer vil det alltid oppstå, og det viktigste i så måte er å fikse problemene før de utarter, og rusten sprer seg. Husk også at dette ikke bare gjelder riper der lakken er borte – bulker kan også bli et problem, dersom de fører til at lakken sprekker opp, og ikke lenger beskytter underlaget. Dersom rusten kommer seg innenfor lakken, kan resultatet bli svært stygt, og ofte merker man ikke noe til det før forfallet har kommet langt. Se bare på det ene bildeeksempelet vårt.
Stygt eksempel - Her har rusten sneket seg inn under lakken, og man får de fryktede rustboblene.
For mindre riper og steinsprut i overflaten, kan man bruke en såkalt riperfjernerpenn. Den påfører et tynt lag klar lakk som beskytter overflaten. Biltema har blant annet denne varianten på vei inn i sortimentet. Eller man kan bruke en fargepenn, som har både stift og pensel, og som gir sterk beskyttelse og finnes i de fleste farger.
Dersom rusten allerede har bitt seg fast, kan man bruke et middel kalt rusteter, som forener seg med rusten i en kjemisk forbindelse, bryter ned gammel rust og stopper fortsatt rustdannelse. Middelet strykes på med pensel, og fungerer også som primer dersom du vil lakkere over etterpå – noe som i de aller fleste tilfeller er lurt. Ellers kan man påføre en rustbeskyttelsesprimer først. Biltema har flere forskjellige, slik som denne.
Grunning - Rustbeskyttelsesprimer som inneholder et korrosjonsbeskyttende pigment.
Dersom det har gått så langt at skruer og andre deler har rustet fast, kan en hurtigrustløser gjøre susen. Dette er en hurtig gjennomtrengende olje med fryseffekt, som kjøler ned rust og smuss til -40 grader, slik at det oppstår små sprekker. Den aktive væsken trenger så dypt inn i disse sprekkene, og de fastrustede delene løsner enkelt. Det er ikke nødvendigvis alle steder dette middelet egner seg like godt, men her kan du igjen rådføre deg med butikkmedarbeiderne hos Biltema.
Forarbeid og rask inngripen
Konklusjonen er altså at en kombinasjon av gode forberedelser og rask håndtering de gangene problemer faktisk oppstår, gjør at du kan unngå de helt store utgiftene. Og ikke minst så ser bilen din bra ut – det har de færreste av oss noe imot. God vinter!
Strøken - Er man flink med forebygging og jevnlig rengjøring, kan en Mercedes A-klasse fra 2008 se så strøken ut som dette.