Motorolje
Motorolje er avgjørende for motorens ytelse og levetid. Uten motorolje ville motoren blitt ødelagt i løpet av bare noen sekunder. Motoroljens viktigste oppgave er nemlig å smøre motorens metalldeler og holde friksjonsflatene i motoren fra hverandre.
Før du kjøper motorolje
Før du kjøper motorolje, bør du undersøke hva bilprodusenten anbefaler. Denne informasjonen finner du i bilens håndbok. Der finner du blant annet hvilken oljetype og viskositetsklasse du bør bruke, og hvilke spesifikasjoner den bør ha. Spesifikasjonene er viktige for at du skal få motorolje med riktig type tilsetningsstoffer, og som er utformet for bilen din.
Forskjellige typer motoroljer
Mineraloljer
Motorolje er en olje som i utgangspunktet består av en grunnolje og en rekke tilsetningsstoffer. Grunnoljen kan bestå av petroleum, syntetiske stoffer eller en kombinasjon. Grunnoljen petroleum raffineres fra råolje som består av stoffer som svovel, nitrogen, oksygen og forskjellige metallkomponenter. Siden disse stoffene ikke kan fjernes helt i raffineringsprosessen, forblir de i petroleumen. Petroleumsbasert motorolje kalles vanligvis for mineralolje.
Syntetiske oljer
Syntetiske oljer lages også av råolje, men i motsetning til petroleumsbasert olje produseres de med mer avanserte prosesser. Det betyr at oljen modifiseres på molekylnivå, og at flere urenheter kan fjernes fra råoljen. Det gjør den syntetiske grunnoljen renere og mer stabil. Den avanserte foredlingsprosessen gjør det også mulig å skreddersy grunnoljen for å oppfylle moderne motorers behov på en bedre måte. Den syntetiske grunnoljens allsidighet og molekylære struktur gjør at den gir bedre friksjonsreduksjon og optimal drivstoffeffektivitet og temperaturytelse.
Halvsyntetisk olje
Som navnet antyder, består halvsyntetisk olje av en blanding av mineralolje og syntetisk olje. På den måten kan motoroljens egenskaper tilpasses til en viss grad. Disse egenskapene kan tilpasses mer enn mineralolje, men ikke like mye som den syntetiske oljen.
Motoroljens viskositet
Med viskositet mener man hvor tykk motoroljen er ved kaldstart, og hvor flytende den er når motoren er varm. Oljens viskositetsklasse angis basert på SAE-systemet, som består av en rekke vinter- og sommerklasser, for eksempel 0W, 5W, 10W, 15W (vinter) og 20, 30, 40, 50, 60 (sommer). Det finnes også kombinerte sommer- og vinteroljer (5W-40). Jo høyere tall, desto tykkere olje. Hvilken viskositetsklasse er best for motoren i bilen din? Svaret på det spørsmålet finner du i bilens instruksjonsbok. Hvis du bruker feil olje, risikerer du at smøringen ikke blir optimal, noe som igjen fører til at motoren utsettes for høyere slitasje.
Motoroljens kvalitetsklasse
Det er her det blir litt vanskeligere. Litt forenklet kan man si at det finnes to store og en rekke små kvalitetssystemer. De to store systemene er API-systemet og ACEA-systemet. API-systemet består av en S-kode (for bensinmotorer) og en C-kode (for dieselmotorer) samt en bokstav. Jo lengre ut i alfabetet bokstav nummer to er, desto høyere er kvaliteten. ACEA-systemet har andre koder. Kodene A3/B3/B4 er de høyeste (A er for bensinmotorer, og B er for dieselmotorer). A2/B2 er en enklere type. Men A1/B1 og A5/B5 indikerer at oljen er en drivstoffbesparende variant.
Organisasjoner
I dag finnes det tre generelle organisasjoner som definerer klassifiseringssystemer for motoroljer: API, ILSAC og ACEA.
API – American Petroleum Institue. API administrerer lisenser og sertifiseringer for motoroljer basert på et system som tilsvarer kravene som kjøretøyprodusentene stiller til garantier, vedlikehold og smøring. API administrerer også ILSACs lisenser mot oljeselskapene.
ILSAC – the International Lubricants Standardization and Approval Committe, ble stiftet i 1992 av AAMA (American Automobile Manufacturers Association) og representerer DaimlerChrysler Corporation, Ford Motor Company, General Motors Corporation og JAMA (Japan Automobile Manufacturers Association) for å definere behovet, parametre, lisensiering og administrasjon av smøremiddelspesifikasjonene.
ACEA – European Automobile Manufacturers Association regulerer kravene og ønskene fra de europeiske bilprodusentene.
Husk!
Når du bytter olje på bilen, er den gamle oljen farlig avfall. Den må leveres til miljøstasjon eller til en butikk som tar imot spillolje. Du kan for eksempel samle den gamle oljen i den samme beholderen som den nye oljen kom i, når du har tømt den.
Før du resirkulerer spilloljen, anbefaler vi at du tar en titt på reglene og retningslinjene for gjenvinning av farlig avfall som gjelder der du er.
Vanlige spørsmål om motorolje
Kan man blande forskjellige motoroljer?
Man kan blande moderne mineraloljer, helsyntetiske og halvsyntetiske, med hverandre, siden de alle er laget av råolje. Oljene må ha samme spesifikasjoner og viskositet for å kunne blandes.
Men vær oppmerksom på at hver oljetype har sine egne additiver som gir konkrete egenskaper, og disse egenskapene kan forringes hvis oljene blandes. Derfor lønner det seg alltid å ta en oljeservice og spørre verkstedet hvilken motorolje som brukes i forbindelse med oljeskiftet.
Før du kjøper motorolje, bør du undersøke hva bilprodusenten anbefaler. Den informasjonen finner du i bilens fysiske eller digitale håndbok. Der ser du blant annet hvilken oljetype og viskositetsklasse du skal bruke, samt hvilke spesifikasjoner oljen må oppfylle. Hvis du er usikker, anbefaler vi at du kontakter verkstedet ditt. Du kan også snakke med personalet i varehuset vårt.
Kan motoren bli skadet av feil motorolje?
Ja, hvis du bruker feil olje, kan det føre til økt slitasje eller motorskader.
Hvordan finner jeg riktig motorolje?
I bilens håndbok står det hvilken motorolje bilprodusenten anbefaler. Hvis du er usikker, kan du ta turen til oss i Biltema.
Hva betyr tallene på motoroljen?
Tallene angir motoroljens viskositet og kvalitetsklasse.